Czas czytania: 4 minuty
Dzień dobry w piątek! Gdy wszyscy powinniśmy myśleć już o wakacyjnym grillowaniu i weekendzie, ja postanowiłam podzielić się z Tobą jednym ze swoich sekretów – czy da się i jak zarabiać z postów na instagramie!
W dzisiejszym wpisie znajdziesz takie zagadnienia:
- Czy da się zarabiać z instagrama? Jak zarabiać z postów na instagramie;
- Barter i stawki za post;
- Platformy dla influencerów – lista.
Zacierasz rękami z niecierpliwości? Ja także! Bowiem ten temat jest trochę TABU wśród blogerów – nikt przecież nie chce się dzielić informacjami skąd ma to wszystko, prawda? Otóż, ja uważam, że zdrowa konkurencja jest zawsze ZDROWA i zachęca do kreatywności – po za tym te informacje są powszechnie dostępne, należy je jednak zebrać w całość – co uczynię poniżej.
Czy da się zarabiać z instagrama?
Odpowiedź brzmi: TAK! Niemniej, aby dojść do tego etapu musisz dawać wartość swoim obserwatorom. Tutaj nie ma zastosowania powiedzenie “czy się stoi, czy się leży to wypłata się należy” – aby móc wycenić swoje usługi musisz oferować firmom coś rzetelnego, co da wartość zarówno im, jak i. osobom które Ciebie obserwują. Ale nie martw się – nawet mając małe konto można już zarabiać! Stawki są wtedy niewielkie ale są – i zależy to tylko i wyłącznie od tego ILE DASZ OD SIEBIE.
W większości przypadków jednak warto zacząć od barteru. Z naprawdę sporą ilością firm można wejść właśnie we współpracę barterową – pozwala to sprawdzić jakie zainteresowanie będzie mieć post tego typu i czy warto inwestować we współpracę długofalową.
Co to jest barter? To po prostu produkt za post.
Polega to zwykle na tym, że otrzymujemy od marki produkt do recenzji. Mamy czas, by go poużywać i napisać swoją opinię, zawrzeć w ciekawy sposób na zdjęciu, a po opublikowaniu recenzji produkt zostaje u nas.
Ostrzegam Cię jednak – codziennie spotykam się z profilami, które masowo chcą otrzymać coś byleby to zareklamować i szczerze? Nawet nie skupiają się na tym jak to robią; co to za marka/produkt; w jaki sposób przedstawić produkt by zaciekawić odbiorcę i przede wszystkim – by mówić wszystko zgodnie z prawdą. Liczy się dla nich tylko to, że dostaną coś “za darmo” – ale hola, to nie jest coś za darmo! Zobowiązujesz się wykonać pracę – i przyłóż się do niej! Nie wystarczy napisać “super produkt, polecam” – nie o to w tym wszystkim chodzi! Chcesz, aby współpraca była długofalowa z perspektywą zarobkową? Przyłóż się! Zrób ciekawe zdjęcie! Przeanalizuj skład/dostępność/wszelkie wady i zalety. Nie bój się pisać o wadach (możesz też przy ustalaniu szczegółów współpracy napomknąć o prawdziwej opinii a nie sztucznym zachwalaniu produktu) – w ten sposób jednych uchronisz przed zakupem czegoś nieodpowiedniego dla nich, ale nie zrazisz do marki – bo wybiorą dla siebie produkt bardziej odpowiedni! To działa ze wszystkim – czy to książkami, kosmetykami, elektroniką… rzetelność i praca!
Gdy Twoja praca będzie wykonana naprawdę dobrze, firma może zaproponować Ci współpracę zarobkową. Wtedy już ustalacie indywidualnie co jest wyceniane. Może być to:
- ilość postów na IG
- ilość instastories
- wpis na blogu
- relacja z wydarzenia
- ilość zdjęć
Możliwości jest mnóstwo i to od Ciebie zależy co oferujesz i w jakiej jakości. Każdy ma swoje stawki i broń Boże nie należy się sugerować innymi – ty wiesz jaką wartość oferujesz – masz swoje statystyki konta oraz widzisz, jak ludzie reagują na Twoje materiały. Nie bój się składać swoich propozycji!
Ja już nauczyłam się nie wciskać kitu. Wiem, że nie poleciłabym komuś czegoś, co u mnie się nie sprawdza. Dlatego zawsze daję sobie dużo czasu na przetestowanie czegoś co polecam; uwzględniając wady i zalety; bez względu na to, czy robię to bo coś sobie ostatnio kupiłam czy umówiłam się z marką na współpracę – o wiele dalej zajdziesz będąc szczerym.
Ale, ale… nie musisz czekać aż jakaś marka zauważy Twój profil i napisze do Ciebie. Możesz zacząć od specjalnych platform dla influencerów!
Co to są za platformy dla influencerów?
To aplikacje lub strony internetowe agencji, które organizują kampanie z różnymi markami. W zależności od strony mają różne programy i korzyści. Jedni oferują na przykład same kampanie barterowe, w innych negocjujesz stawkę za post lub jest ona automatycznie wyliczana na podstawie zaangażowania Twojego konta. W jeszcze innych możesz dodatkowo zbierać punkty za aktywność i wymieniać je na nagrody. Opcji jest mnóstwo!
W każdej z nich albo łączysz swoje konto z aplikacją albo podajesz je każdorazowo przy zgłaszaniu się do kampanii. Czasem musisz też wgrać screen statystyk ze swojego konta.
Nowe kampanie pojawiają się dość często! U jednych codziennie, u innych odświeżają się raz na tydzień. Przejrzyj sobie listę poniższych platform dla influencerów i zarejestruj się na paru. Spróbuj zakwalifikować się do pierwszej kampanii, ale też nie zrażaj się, gdy Ci się nie uda. Są różne typy kampanii i tematyki profili – nie zawsze Twój profil będzie pasować do każdej! Cierpliwość, systematyczność i rzetelność – te trzy rzeczy pozwolą Ci pozyskiwać zarówno kampanie barterowe, jak i płatne!
W każdej kampanii zawsze mamy warunki do spełnienia w postaci odpowiednich oznaczeń lub sposobu przedstawienia produktu dlatego należy to dokładnie przeanalizować!
Lista platform dla influencerów :
- IndaHash
To chyba najbardziej znana aplikacja dla blogerów. Możemy w niej podłączyć wszystkie konta – Instagram, Facebook, Snapchat i TikTok – mamy kampanie zarówno barterowe, jak i regularne stawki za post. W większości przypadków są to kampanie z premoderacją; to oznacza, że zgłaszamy się i czekamy, czy nasz profil zostanie wybrany. Jeżeli tak, otrzymujemy stosowną wiadomość i ustalamy więcej szczegółów.
- TestMeToo
To platforma typowo do recenzji produktów. Wypełniamy ankiety aby platforma mogła ocenić czy ma dla nas odpowiednie kampanie i czekamy. Gdy coś się pojawia, dostajemy powiadomienie mailowe.
- BrandBuddies
Platforma, na której rejestrujemy konto i mamy swój profil – możemy wgrywać zdjęcia, tworzyć recenzje i wpisy, obserwować marki… jest dość rozbudowana ale przyznam szczerze, że nigdy nie miałam czasu posiedzieć nad nią dłużej. Wiem, że sporo popularnych blogerów z niej korzysta.
- DDOB
Bardzo podobna platforma do tej powyżej, z tą różnicą że zbieramy punkty, które możemy wymieniać na nagrody. Również nie miałam czasu by poświęcić jej uwagę, wiem tylko że istnieje i sporo osób z niej korzysta.
- Fameshop
Platforma, na której co tydzień pojawiają się nowe kampanie: od produktów po nawet weekendy z samochodem czy noclegów w ośrodkach wypoczynkowych. Zgłaszamy się do każdej z osobna, a nasz profil jest weryfikowany i akceptowany/odrzucany.
- Friends and Brands
Nigdy z niej nie korzystałam. Wygląda na to, że zasady podobne jak w przypadku BrandBuddies i DDOB.
- trnd
Platforma do testów. Raz na jakiś czas pojawiają się kampanie od marek do profili lifestylowych lub o konkretnej tematyce. Wypełniamy ankietę i albo się kwalifikujemy albo nie.
- Streetcom
Zasada podobna co w przypadku TestMeToo i trnd.
Platform jest o wiele więcej, natomiast te jakoś najczęściej obijają mi się o uszy. Sama regularnie przez jakiś czas korzystałam z trzech z nich, a do jednej wracam cyklicznie bo ją lubię. Niemniej, to świetna okazja by sprawdzić jak bardzo nasz profil jest atrakcyjny zarówno dla marek jak i odbiorców.
Korzystasz z którejś z powyżej wymienionych platform?